Iz(v)idi: Razstava trans* umetnic_kov na temo pridobitve diagnoze F64

Iz(v)idi

RAZSTAVA
Pritličje, 1.–31. 11. 2023

Razstavljajo: Katarina Babič Derenda, Než Dobrovoljc, Nuka Horvat, Pika Terpin 

V okviru festivala TransFormacije 2023: “Na koncu jezika”

“Za diagnozo, ki je nočem, se moram strašno borit. Kako je to ironično, ko si najbolj na svetu želiš nečesa, kar te tako slabo obravava, samo zato, ker pač nimaš izbire.”
– Anonimna_ lastnica_ izvida 

Osma različica Standardov oskrbe Svetovnega strokovnega združenja za zdravje transspolnih oseb (WPATH SOC-8) med drugim navaja naslednje smernice za ustrezno zdravstveno oskrbo trans oseb:

1.1 – Priporočamo zdravstvenemu osebju, da v različnih globalnih okoljih uporablja kulturno relevanten jezik, vključno z izrazi za opisovanje transspolnih in spolno raznolikih oseb, ko uporablja Standarde zdravstvene oskrbe.

1.2 – Priporočamo zdravstvenemu osebju, da v zdravstvenem okolju uporablja jezik, ki upošteva načela varnosti, dostojanstva in spoštovanja.

1.3 – Priporočamo zdravstvenemu osebju, da se pogovori s transspolnimi in spolno raznolikimi osebami o tem, kateri jezik ali terminologijo želijo uporabljati zase.

Osma različica Standardov oskrbe je izšla septembra 2022. Izvidi psiholoških obravnav, ki so nam jih poslale_i trans osebe, imajo tudi dosti mlajše datume. 

Trans osebe moramo v procesu potrditve spola, za katerega pogoj je še vedno medicinska obravnava, skozi invazivne, pogosto nekorektne in nehumane preglede. Pri teh smo soočene_ z nespoštljivim odnosom zdravstvenega osebja v okoljih, kjer zaradi izrazitega nesorazmerja moči ne (z)moremo izražati svojih pomislekov. Tako se pogosto podredimo: toleriramo rabo napačnih zaimkov, naslavljanj, imen, se trudimo preslišati zanikanje raznolikosti in kompleksnosti naših spolov in identitet ter lažemo za lastno varnost. 

Ni prav, da moramo ožati svoje identitete za udobje sistema. Ni prav, da moramo ostajati primerne_, ustrezne_ in lucidni_, ko doživljamo neustrezno oskrbo s strani zdravstvenega osebja, samo zato, ker so naše prihodnosti odvisne od zdravniškega mnenja.    

Razstava Iz(v)idi združuje mlade trans* umetnice_, ki v svojih delih na sposojeno platno slikajo svoj pogled na spone postopka medicinske tranzicije v Sloveniji. Izhodišča za umetniška dela nudijo izvidi – izidi psihiatričnih obravnav trans oseb v postopku pridobitve diagnoze F64 (transseksualizem), ki je pri nas še vedno potrebna za vključitev v postopek pravnega priznanja spola. 

Katarina Babič Derenda, “Mischievous prevare in vragolije”, 2023
2 posterja, digitalni kolaž; 2 okvirja iz gline

Posterja tematizirata interakcije trans osebe z zdravniki. Orisujeta, kako klient_ doživlja zanikanje (kompleksnosti) lastne identitete v procesu pridobitve možnosti hormonske terapije za lajšanje spolne disforije. Umetnik prepleta usmerjane svetove videoiger na eni strani in fluidne svetove morskih organizmov na drugi. Tako lovi nianse presečišč ustrezanja in (nevro)raznolikosti, identitete in boja zanjo.

Katarina Babič Derenda (on/oni/ona) je študent Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje, smer Slikarstvo. Razstavljal je v Dobri Vagi, Mestni hiši in Galeriji Univerze v Ljubljani. Njegova trenutna obsesija: akvarij.


Pika Terpin, “Psihološki izvid (ocena funkcioniranja)” in  “Uporabljena psihodiagnostična sredstva in intervence”, 2023
mešana tehnika

Kosi z inspiracijo v brutalni hladnosti in včasih otročji trmi zdravstvenega sistema, da ignorira potrebe svojih uporabnic_, služijo kot medij frustracije nad invazivnostjo psihiatrične obravnave trans oseb. V kontrastu s preteklimi avtorjevimi_ sicer ilustrativnimi deli so razstavljena daleč od estetskega, kot da si skorajda ne zaslužijo estetskih rešitev in svojo kritiko in upor nosijo najprej navzven.

Pika Terpin (on_a) je magistrski_a študent_ka na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje, smer Ilustracija. Njena_njegova dela so raznolika, saj jo_ga zanimajo tako različni mediji kot različna področja oblikovanja in svoj umetniški pristop spreminja od projekta do projekta. V njenih_njegovih samostojnih projektih je v ospredju samoekspresija in ustvarjanje diskurza o temah, kot so duševno zdravje, transfeminizem in spolnost.

Než Dobrovoljc, serija posterjev brez naslova, 2023
digitalni kolaž in 3D rendering

Dela v izvidih, iz katerih je izhajal umetnik, osvetljujejo specifično terminologijo, ki označuje nivo normativnosti trans klienta_ v postopku zdravstvene presoje. Fokus psihiatrinje_ na stereotipne spolne kazalnike, kot so oblačila, ličila ali nalakirani nohti, upodablja rigidnost in nezadostnost sistema, da bi prepoznal raznolikost spolnih identitet in izrazov preko meja binarnega. 

Než Dobrovoljc (on) je študiral na Naravoslovnotehniški fakulteti, smer Oblikovanje tekstilij in oblačil. Ukvarja se z ilustracijo, digitalno umetnostjo, produciranjem glasbe, anksioznostjo, kvačkanjem in svojim mucom Tonetom.

Nuka Horvat, “MNENJE:” in “BOLEZEN:”, 2023
monotipija in digitalni kolaž [1]; akril in voščenka na platno [2]

Delo “MNENJE:” uokvirja podobe in besedilo v razgibane oblike. Osrednja črna gmota spominja na strašljivo podobo, ki prinaša slabe novice: Nisi dovolj trans. Več sreče prihodnjič. Če se potrudiš, ti bo trans status morda dodeljen po par dodatnih psihiatričnih srečanjih… morda po par letih? In res – delo “BOLEZEN:” je sopotnica delu “MNENJE:”. Ta prinaša težko prisluženo diagnozo. A njena prezenca ni nič manj grozeča. Ozračje ostaja težko, trans klientka_ pa uokvirjena v grozečo obliko.

Nuka Horvat (on_they) obiskuje magisterij na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje, smer Ilustracija. Njegove stripe in ilustracije sta objavili latvijska založba Kuš!, češki časopis FŮD in slovenska založba Stripburger. Razstavljal je v galerijah Dobra Vaga, Media Nox, Kasarna Karin, eMCe plac, v Mestni hiši in na Lustr festivalu.

Projekt Trans artivizem (z njim transbitnost) finančno podpira EU v okviru evropske solidarnostne enote.